Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer

Juniorprofessorin Dr. Veronika Anselmann

Juniorprofessorin Dr. Veronika Anselmann, Juniorprofessorin für Pflegewissenschaft mit dem Schwerpunkt Pflegepädagogik, Komm. Institutsdirektorin
Institut für Pflegewissenschaft

Raum:Hauberweg 48
73525 Schwäbisch Gmünd
Raum 1.03
Postanschrift:PH Schwäbisch Gmünd
Oberbettringerstr. 200
73525 Schwäbisch Gmünd
Telefon:+49 7171 983-1810 (Sekretariat)
Sprechzeiten
in der Vorlesungszeit:
Mi. 08:00 – 09:00 Uhr
bitte um vorherige Terminvereinbarung per E-Mail sowie ob online oder in Präsenz
E-Mail:veronika.anselmann(at)ph-gmuend.de
  • Qualitative und quantitative Forschungsmethoden empirischer Bildungsforschung
  • Teamlernen
  • Evaluation
  • Analyse und Gestaltung von Lernumgebungen
  • Informal and formal learning in nursing domains
  • Learning from errors in nursing domains
  • Team learning
  • Vignettes for learning and professional development

seit Oktober 2018 Juniorprofessorin für Pflegewissenschaft mit dem Schwerpunkt Bildung (Pädagogik)
bis September 2018 Wissenschaftliche Mitarbeiterin Lehrstuhl für Pädagogik II, Universität Regensburg
bis 2012 Lehrkraft für Pflegeberufe (Regensburg)
seit 2009 Freiberufliche Dozierende im Bereich der Aus- und Weiterbildung von Pflegekräften

  • Promotion im Fach Erziehungswissenschaft
  • Thema der kumulativen Dissertation:
    Informal Social Learning Activties at the Workplace: Interrelations of Learning Activities, Contexts, Triggers, Outcome, and Domain Specifics
  • Studium der Pädagogik an der Universität Regensburg
  • Ausbildung zur Altenpflegerin

Anselmann, V., Anselmann, S., & Preißinger, T. (2024). Das Skill-Will-Tool Modell im Kontext der Pflegeausbildung: Erhebung der selbsteingeschätzten digitaler Kompetenz von Lehrenden an Pflegeschulen. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik 120(1), 65-88. https://doi.org/10.25162/ZBW-2024-0003

Anselmann, V., Halder, S., & Sauer, S. (2024). Nursing Students’ Health Literacy and Strategies to Foster Patients’ Health Literacy. International Journal of Environmental Research and Public Health21(8), 1048.

Anselmann, V. (2023). How to Promote Preservice Teachers' Reflections through Critical Incident Training. In Frontiers in Education (Vol. 8, p. 1212158). 

Anselmann, V. Brouwer, J. & Mulder, R.H. (2023) The relationships between perceived individual and team characteristics, individual and team learning activities with effectiveness in nursing teams. Frontiers in Psychology, 14:1163494. https://doi.org/10.3389/fpsyg./2023.1163494

Anselmann, V. (2022). Connectivity between education and work in nursing education: Validation of an instrument. Teaching and Learning in Nursing. https://doi.org/10.1016/j.teln.2022.06.008

Anselmann, V. & Vetter, O. (2022). Nursing educators´ collaboration and professional development: a cross-sectional study. International Journal of Nursing Education and Scholarship. https://doi.org/10.1515/ijnes-2022-0048

Anselmann, V., & Disque, H. (2022). Team learning in interprofessional teams. Nursing Open, https://doi.org/10.1002/nop2.1461

Anselmann V., & Mulder R. H. (2022). Pflegeteams: Kohäsion, informelle Lernaktivitäten und Performanz. In M. Marchwacka (Eds.), Handbuch Pflegebildung. Theorie - Empirie - Praxis (S. 171-181). Göttingen: Hogrefe.

Anselmann, V. & Mulder, R. H. (2022). Using the Vignette Technique to Increase Insight into Professional Development at Work. In M. Goller, E. Kyndt, S. Paloniemi, & C. Damsa (Eds.). Methods for Researching Professional Learning and Development: Challenges, Applications and Empirical Illustrations (S. 71-86). Springer: Cham.

Bohn, B., & Anselmann, V. (2022). Quo vadis, Akademisierung? Eine Analyse zum Stand der hochschulischen Pflegeausbildung in Deutschland. Lehren und Lernen im Gesundheitswesen (LLiG). doi: 10.52205/llig/71.

Anselmann, V., & Bohn, B. (2022). Nurses’ Professional Identity and Information Needs in the time of Covid-19: A Latent Cluster Analysis. Journal of Nursing Education and Practice, 12 (12,), 1–8. https://doi.org/10.5430/jnep.v12n12p1

Anselmann, V., Bohn, B., & Strupeit, S. (2022). Praxisanleitende in der Pflege: Evaluation einer Weiterbildung. Pädagogik der Gesundheitsberufe, 9(2), 76–82. https://doi.org/10293.000/30000-12108

Anselmann, V., & Mulder, R.H. (2021). Herausforderungen in der Versorgung von Patient_innen mit Demenz im Krankenhaus: Eine multiperspektivische Interviewstudie. Pflege & Gesellschaft, 26(3), 254–267.

Anselmann, V., & Mulder, R. H. (2020). Transformational leadership, knowledge sharing and reflection, and work teams’ performance: A structural equation modelling analysis. Journal of Nursing Management, 28(7), 1627–1634. https://doi.org/10.1111/jonm.13118

Verena Watzek, Veronika Anselmann & Regina H. Mulder (2019) Team learning and emotions during teamwork: a qualitative study, Research Papers in Education, DOI: 10.1080/02671522.2019.1568525

Anselmann, V. & Mulder, R.H. (2018). Learning from errors in insurance companies. Journal of Management Development, 37(2),138-148. doi:10.1108/JMD-06-2017-0211

Van der Heijden, B., Mulder, R. H., König, C., & Anselmann, V. (2017).Towards a Mediation Model for Nurses' Well-Being and Psychological Distress: Effects of quality of leadership and social support at work. Medicine 96(15).

Leicher, V., & Mulder, R. H. (2016). Development of vignettes for learning and professional development. Gerontology and Geriatrics Education. 1-17. doi:10.1080/02701960.2016.1247065.

Leicher, V., & Mulder, R. H. (2016). Team learning, team performance and safe team climate in elder care nursing. Team Performance Management: An International Journal (TPM). 22(7/8), 399-414.

Bauer, J., Leicher, V., & Mulder, R. H. (2016). On nurses' learning from errors at work. In S. Billett, D. Dymock & S. Choy (Eds.), Supporting learning across working life: Models, processes and practices (pp. 129-145). Dordrecht: Springer.

Leicher, V., & Mulder, R. H. (2016). Individual and contextual factors influencing engagement in learning activities after errors at work: A replication study in a German Retail Bank. Journal of Workplace Learning. 28(2), 66-80. doi: 10.1108/JWL-03-2015-0022.

Leicher, V., Mulder, R. H. & Bauer, J. (2012). Learning form Errors at Work: A Replication Study in Elder Care Nursing. Vocations and Learning, DOI 10.1007/s12186-012-9090-0, 207-220. [EARLI SIG 14 Best Paper Award 2013]