
Dr. Erik Hanke
Raum: B 113a
E-Mail:
erik.hanke@ph-gmuend.de
Vertretungsprofessur
Abteilung: Mathematik
Fachwissenschaft und Fachdidaktik Mathematik für die Sekundarstufe
Hochschulmathematikdidaktik, Lehrkräftebildung, Schnittstellen zwischen Fachwissenschaft und Fachdidaktik
Ausgewählte Publikationen
Hanke, E. (2024). Experts’ intuitive mathematical discourses about integration in complex analysis. ZDM – Mathematics Education, 56, 1403–1416. https://doi.org/10.1007/s11858-024-01610-x
Hanke, E. (2024). On using a core idea to foster the transition to advanced mathematics – transferring the basic idea of average to complex path integrals. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology. https://doi.org/10.1080/0020739X.2024.2304882
Hanke, E. (2024). Üben ... bitte produktiv! Aufgabenstellungen kreativ entwickeln. Mathematik 5–10, 69, 60–63.
Schäfer, I. & Hanke, E. (2023). Reflecting from the start – curriculum design to foster continuous reflective practice in mathematics pre-service teacher education. In P. Drijvers, C. Csapodi, H. Palmér, K. Gosztonyi & E. Kónya (Hrsg.), Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13) (S. 4189–4196). Alfréd Rényi Institute of Mathematics; ERME. https://hal.science/CERME13/hal-04417696v1
Hanke, E. (2022). Aspects and images of complex path integrals. An epistemological analysis and a reconstruction of experts’ interpretations of integration in complex analysis [Dissertation]. Universität Bremen. https://doi.org/10.26092/elib/1964
Hanke, E., Hehner, S. & Bikner-Ahsbahs, A. (2021). Reducing fragmentation in university pre-service teacher education – Conditions and strategies. EDeR – Educational Design Research, 5(2). https://doi.org/10.15460/eder.5.2.1613
Vandebrouck, F., Hanke, E. & Martínez-Planell, R. (2021). Task design in calculus and analysis. In V. Durand-Guerrier, R. Hochmuth, E. Nardi & C. Winslow (Hrsg.), Research and development in university mathematics education. Overview produced by the International Network for Didactic Research in University Mathematics (S. 104–124). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429346859
ab 04/2025
Professurvertretung für Mathematik und Mathematikdidaktik mit dem Schwerpunkt Sekundarstufe I, PH Schwäbisch Gmünd
ab 12/2022
Wissenschaftlicher Mitarbeiter, Leibniz Universität Hannover
11/2022
Promotion zum Dr. rer. nat., Leibniz Universität Hannover, Titel: Aspects and images of complex path integrals. An epistemological analysis and a reconstruction of experts’ interpretations of integration in complex analysis
10/2022 - 04/2023; 10/2024 - 12/2024
Wissenschaftlicher Mitarbeiter, Technische Hochschule Köln
09/2016 - 06/2022
Wissenschaftlicher Mitarbeiter, Universität Bremen
2010 - 2017
Studium der Mathematik & Musik für Lehramt und der Mathematik, Universität Bremen (M. Ed., M. Sc.)
2010
Abitur, Gymnasium Sulingen