Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer
Foto Platzhalter

Dr. Erik Hanke

Raum: B 113a
E-Mail: erik.hanke@ph-gmuend.de

 

Vertretungsprofessur
Abteilung: Mathematik

 

Do. 13:00 – 14:00 Uhr, sonst nach Vereinbarung
 

Fachwissenschaft und Fachdidaktik Mathematik für die Sekundarstufe

Hochschulmathematikdidaktik, Lehrkräftebildung, Schnittstellen zwischen Fachwissenschaft und Fachdidaktik

Ausgewählte Publikationen

Hanke, E. (2024). Experts’ intuitive mathematical discourses about integration in complex analysis. ZDM – Mathematics Education, 56, 1403–1416. https://doi.org/10.1007/s11858-024-01610-x

Hanke, E. (2024). On using a core idea to foster the transition to advanced mathematics – transferring the basic idea of average to complex path integrals. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology. https://doi.org/10.1080/0020739X.2024.2304882

Hanke, E. (2024). Üben ... bitte produktiv! Aufgabenstellungen kreativ entwickeln. Mathematik 5–10, 69, 60–63.

Schäfer, I. & Hanke, E. (2023). Reflecting from the start – curriculum design to foster continuous reflective practice in mathematics pre-service teacher education. In P. Drijvers, C. Csapodi, H. Palmér, K. Gosztonyi & E. Kónya (Hrsg.), Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13) (S. 4189–4196). Alfréd Rényi Institute of Mathematics; ERME. https://hal.science/CERME13/hal-04417696v1 

Hanke, E. (2022). Aspects and images of complex path integrals. An epistemological analysis and a reconstruction of experts’ interpretations of integration in complex analysis [Dissertation]. Universität Bremen. https://doi.org/10.26092/elib/1964 

Hanke, E., Hehner, S. & Bikner-Ahsbahs, A. (2021). Reducing fragmentation in university pre-service teacher education – Conditions and strategies. EDeR – Educational Design Research, 5(2). https://doi.org/10.15460/eder.5.2.1613 

Vandebrouck, F., Hanke, E. & Martínez-Planell, R. (2021). Task design in calculus and analysis. In V. Durand-Guerrier, R. Hochmuth, E. Nardi & C. Winslow (Hrsg.), Research and development in university mathematics education. Overview produced by the International Network for Didactic Research in University Mathematics (S. 104–124). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429346859

ab 04/2025
Professurvertretung für Mathematik und Mathematikdidaktik mit dem Schwerpunkt Sekundarstufe I, PH Schwäbisch Gmünd

ab 12/2022
Wissenschaftlicher Mitarbeiter, Leibniz Universität Hannover

11/2022
Promotion zum Dr. rer. nat., Leibniz Universität Hannover, Titel: Aspects and images of complex path integrals. An epistemological analysis and a reconstruction of experts’ interpretations of integration in complex analysis

10/2022 - 04/2023; 10/2024 - 12/2024
Wissenschaftlicher Mitarbeiter, Technische Hochschule Köln

09/2016 - 06/2022
Wissenschaftlicher Mitarbeiter, Universität Bremen

2010 - 2017
Studium der Mathematik & Musik für Lehramt und der Mathematik, Universität Bremen (M. Ed., M. Sc.)

2010
Abitur, Gymnasium Sulingen